Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Ciechanowie

Regulamin organizacyjny

 

Regulamin organizacyjny
Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego
w Ciechanowie

 

§ 1.

1. Regulamin organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego, zwany dalej „regulaminem” określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji pracy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Ciechanowie.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o:

- Powiatowym Inspektorze – należy przez to rozumieć Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Ciechanowie,
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Ciechanowie.

§ 2.

Inspektorat działa na podstawie:
1. ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane (tekst jednolity Dz. U. z 2006 r.,       nr 156, poz. 1118 z późn. zm.).
2. ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity  Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.),
3. ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 229, poz. 1954 z późn. zm.),
4. niniejszego regulaminu.

§ 3.

1. Inspektorat jest urzędem powiatowego nadzoru budowlanego wchodzącym w skład zespolonej administracji powiatowej, obsługującej Powiatowego Inspektora.
2. Inspektorat realizuje zadania nadzoru budowlanego na obszarze powiatu ciechanowskiego.

§ 4.

1. Powiatowy Inspektor kieruje pracą Inspektoratu.
2. Powiatowy Inspektor sprawuje nadzór nad:

a. działalnością inspekcyjną polegającą na wykonywaniu inspekcji terenowej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów budowlanych,
b. postępowaniami administracyjnymi,
c. postępowaniami egzekucyjnymi,
d. postępowaniami wyjaśniającymi w sprawie przyczyn katastrof budowlanych,
e. prawidłowym współdziałaniem z organami administracji architektoniczno-budowlanej i organami kontroli państwowej,
f. obsługą prawną w Inspektoracie,
g. zapewnieniem przestrzegania przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej,
h. kontrolą wewnętrzną w Inspektoracie,
i. przestrzeganiem przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy,
j. gospodarowaniem mieniem Inspektoratu.

§ 5.

1. Do wyłącznej kompetencji Powiatowego Inspektora należy:

a. ustalanie regulaminów wewnętrznych komórek organizacyjnych Inspektoratu,
b. zatwierdzenie planów kontroli,
c. podejmowanie decyzji o przeprowadzeniu kontroli doraźnej,
d. udzielanie imiennych upoważnień do wykonywania inspekcji terenowych oraz kontroli obowiązkowych,
e. wyłączanie kontrolera z postępowania kontrolnego,
f. udzielanie imiennych upoważnień pracownikom Inspektoratu do podpisywania decyzji administracyjnych i postanowień,
g. udzielanie imiennych upoważnień do reprezentowania Powiatowego Inspektora  w postępowaniu przed sądami powszechnymi,
h. występowanie do organu samorządu zawodowego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
i. prowadzenie naboru na wolne stanowiska pracy, zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami Inspektoratu, dokonywanie przeszeregowań i awansów pracowników, ustalanie wysokości dodatków,
j. podpisywanie:

- decyzji administracyjnych i  postanowień,
- aktów prawa wewnętrznego,
- wystąpień i sprawozdań kierowanych do Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
- wystąpień kierowanych do organów administracji publicznej,
- odpowiedzi na skargi i wnioski

k. zatwierdzanie dokumentów finansowych, podpisywanie dokumentacji bankowej, podpisywanie sprawozdawczości finansowej.

2. Powiatowy Inspektor może powoływać stałe lub doraźne zespoły opiniodawcze i doradcze, określając cel ich powołania, skład osobowy oraz zakres zadań i tryb działania.
3. Podczas nieobecności Powiatowego Inspektora zastępuje go wskazany pracownik Inspektoratu, z wyłączeniem kompetencji, o których mowa w § 5 pkt 1 lit. i.

§ 6.

1. W skład inspektoratu wchodzą:

a. stanowiska ds. inspekcji, kontroli obowiązkowych i orzecznictwa,
b. stanowisko ds. księgowo – kadrowych,
c. stanowisko ds. obsługi  prawnej,
d. stanowiska ds. organizacyjno – administracyjnych.

2. Powiatowy Inspektor tworzy wieloosobowe lub jednoosobowe stanowiska do prowadzenia spraw o których mowa w ust. 1.
3. Powiatowy Inspektor może w razie potrzeby łączyć stanowiska o których mowa w ust. 1.

§ 7.

Do zakresu działania stanowiska ds. inspekcji, kontroli obowiązkowych i orzecznictwa należy w szczególności: 
1. prowadzenie działalności inspekcyjnej w zakresie prawidłowości przebiegu procesu budowlanego i utrzymania obiektów, dokonywanie kontroli obowiązkowych,
2. prowadzenie postępowań administracyjnych i przygotowywanie projektów postanowień i decyzji,
3. prowadzenie postępowań egzekucyjnych, 
4. prowadzenie postępowań wyjaśniających przyczyny i okoliczności powstania katastrofy budowlanej,
5. wykonywanie innych zadań zaleconych przez Powiatowego Inspektora.

§ 8.

Do zakresu działania stanowiska ds. obsługi prawnej należy w szczególności:
1. opiniowanie projektów aktów prawnych,
2. opiniowanie umów i porozumień,
3. sporządzanie opinii prawnych,
4. udzielanie porad i konsultacji prawnych w zakresie właściwości Powiatowego Inspektora,
5. zastępstwo prawne i procesowe przed sądami powszechnymi, Sądem Najwyższym i innymi organami orzekającymi,
6. wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.

 § 9.

Do zakresu działania stanowiska ds. organizacyjno - administracyjnych należy obsługa administracyjna i organizacyjna Inspektoratu, a w szczególności:
1. prowadzenie kancelarii ogólnej i archiwum zakładowego,
2. zapewnienie właściwego obiegu dokumentów,
3. gospodarka sprzętowa,
4. obsługa sekretariatu,
5. prowadzenie rejestrów określonych w instrukcji kancelaryjnej i ustawie Prawo budowlane,
6. prowadzenie sprawozdawczości budowlanej GUS,
7. wykonywanie innych zadań zleconych przez Powiatowego Inspektora.

§ 10.

Do zakresu działania stanowiska ds. księgowo - kadrowych należy w szczególności:
1. prowadzenie spraw związanych z finansowaniem inspektoratu,
2. prowadzenie sprawozdawczości finansowej,
3. prowadzenie spraw związanych z obsługą kadrową inspektoratu.

§ 11.

Do pracowników Inspektoratu mają zastosowanie przepisy:
1. ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 170 poz. 1218 z późń. zm.),
2. ustawa z dnia 26 czerwca 1874 r. - Kodeks pracy (jednolity tekst Dz.U. z 1998 nr 21, poz. 94 z późń. zm.),
3. ustawy z dnia 16 września 1982r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86 poz. 953, z późń. zm.),
4. ustawa z dnia 29.08.1997 r. o ochronie danych osobowych (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r.  nr 101, poz. 926 z późniejszymi zmianami),
5. regulaminu pracy.

§ 12.

Szczegółowy zakres zadań Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w Ciechanowie:
1. Prowadzenie, zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jednolitym rzeczowym wykazem akt, spisu spraw, rejestrów oraz układu akt w teczkach.
2. Przestrzeganie terminowości i obowiązujących norm prawnych w trakcie załatwiania spraw.
3. Pobieranie opłaty skarbowej zgodnie z wymogami aktualnych przepisów o opłacie skarbowej.
4. Kontrola przestrzegania i stosowania przepisów Prawa budowlanego:

a. inspekcje terenowe realizowanych obiektów budowlanych – sprawdzanie zgodności realizacji z projektem budowlanym,
b. kontrole obowiązkowe obiektów budowlanych objętych wnioskiem o udzielenie pozwolenia na użytkowanie,
c. kontrole utrzymania obiektów budowlanych w zakresie:

- właściwego stanu technicznego,
- estetycznego wyglądu, niekolidującego z otoczeniem,
- użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, w sposób niezagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, środowiska i bezpieczeństwa mienia,

d. sprawdzanie posiadania przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do ich pełnienia,
e. sprawdzanie dopuszczenia do obrotu i stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych.

5. Wydawanie postanowień:

a. wstrzymujących roboty budowlane, określając jednocześnie przyczynę wstrzymania i wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń:

- wykonywane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia,
- wykonywane w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub mienia, bądź zagrożenie środowiska,
- wykonywane w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w pozwoleniu na budowę, w zgłoszeniu bądź w przepisach prawa

b. nakładających, na uczestników procesu budowlanego, obowiązek dostarczenia  w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz.

6. Wydawanie decyzji:

a. nakazujących wykonanie rozbiórki obiektów lub ich część wykonywanych bez wymaganego prawem pozwolenia na budowę lub zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia sprzeciwu przez właściwy organ,
b. nakazujących wykonanie w określonym terminie czynności niezbędnych do doprowadzenia wykonywanych robót do stanu zgodnego z prawem,
c. o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych,
d. nakazujących usunięcie stwierdzonych podczas kontroli użytkowanych obiektów nieprawidłowości i doprowadzenie obiektów do odpowiedniego stanu technicznego, wyglądu, odpowiedniego sposobu użytkowania, zgodnego  z przeznaczeniem i w sposób nie zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, środowiska lub bezpieczeństwu mienia,
e. nakazujących wykonanie rozbiórki obiektów budowlanych nieużytkowanych, niewykończonych, nie nadających się do remontu, odbudowy lub wykończenia – określając termin przystąpienia do tych robót i ich ukończenia.
f. nakazujących opróżnienie bądź wyłączenie z użytkowania całości lub części obiektu budowlanego przeznaczonego na pobyt ludzi, którego stan techniczny bezpośrednio grozi zawaleniem,
g. określających zakres i termin wykonania niezbędnych robót, w celu uporządkowania terenu katastrofy budowlanej i zabezpieczenia obiektu, do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do właściwego stanu,
h. nakazujących przeprowadzenie w każdym terminie kontroli obiektu lub przedstawienie ekspertyzy stanu technicznego obiektu budowlanego, będącego w nieodpowiednim stanie technicznym.

7. Prowadzenie postępowania egzekucyjnego.
8. Prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyn katastrofy budowlanej:

a. powoływanie komisji w celu ustalenia przyczyn i okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia bezpieczeństwa ludzi i mienia,
b. niezwłoczne zawiadomienie o katastrofie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
c. wezwanie do udziału w komisji: inwestora, projektanta, osoby odpowiedzialne za nadzór nad wykonywaniem robót,
d. zlecenie na koszt inwestora, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego sporządzenie ekspertyzy, jeżeli jest to niezbędne do wydania decyzji lub ustalenia przyczyn katastrofy.

9. Przeprowadzanie postępowania wyjaśniającego w sprawie popełnienia czynu powodującego odpowiedzialność zawodową w budownictwie.
10. Składanie wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie odpowiedzialności zawodowej    w budownictwie,
11. Współdziałanie z organami kontroli państwowej, organami administracji architektoniczno-budowlanej i władzami samorządowymi.
12. Przygotowywanie sprawozdań, ocen analiz oraz bieżących informacji z powierzonych zadań.

 

 

 

 

 

 

Metadane

Data publikacji : 17.02.2009
Data modyfikacji : 17.02.2009
Podmiot udostępniający informację:
Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w Ciechanowie
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Maria Kusznierewicz
Osoba udostępniająca informację:
Maria Kusznierewicz

Opcje strony

do góry